- Campaign
Influencers kunnen van grote waarde zijn voor een merk. Promoten zij een dienst of product, dan bereikt dit hun hele achterban. En dat niet alleen, het wordt ook gepresenteerd op een manier die de doelgroep aanspreekt.
Is influencer-marketing dan de ideale manier om als merk te worden opgemerkt? Zo stellig zouden wij het niet willen zeggen, maar het is een mooie toevoeging aan de totale marketingmix. Als je het op de juiste manier aanpakt, tenminste. 10 tips om je daarbij te helpen.
1. Check goed of de influencer matcht met jouw merk
Wil je dat een influencer jouw merk vol overtuiging onder de aandacht brengt, dan moet de merkidentiteit absoluut bij hem of haar passen. Zorg dus dat je voldoende tijd uittrekt voor een uitgebreide zoektocht naar influencers. Vraag ook altijd de demografische gegevens van de volgers op, zodat je weet of het om de doelgroep gaat die matcht met jouw merk. Je kunt wel een perfect passende vrouw hebben gevonden om vrouwenkleding te promoten, maar als zij voornamelijk mannen bereikt, heb je niet de juiste influencer te pakken.
2. Zorg voor een goede mix tussen micro-en macro-influencers én ambassadeurs
Macro-influencers zijn influencers met een groot bereik. Ze hebben veelal een management en voor een post betaal je al snel een paar duizend euro. Het bereik van micro-influencers is een stuk kleiner, maar dit zijn wel vaak influencers die enthousiast meedenken, flexibel zijn en een paar honderd euro per post vragen of gratis producten al voldoende vinden. Om je budget zo nuttig mogelijk te besteden, is een mix van macro en micro ideaal. De micro-influencers zet je ongoing in als onderstroom en de duurdere macro-influencers tijdens piekmomenten zoals campagnes. Idealiter voeg je hier ambassadeurs aan toe: mensen met veelal een klein bereik, maar die liefhebber zijn van je merk en de producten. Deze mensen hebben een goed en geloofwaardig verhaal, omdat ze over je merk spreken uit ervaring. Samen met de influencers creëer je zo een perfecte mix van bereik en authenticiteit. Bovendien vergroot je de mediadruk door meerdere influencers op social media tegelijk in te zetten.
3. Check of je werkelijk te maken hebt met een influencer
Dit klinkt logisch, maar een influencer en een BN’er worden nogal eens met elkaar verward. Iemand die het op televisie goed doet, is alleen niet direct iemand die ook weet hoe zich op social te bewegen. Zonder cameraploeg en met eigen teksten werken, is heel wat anders dan op tv. Zorg dus dat je met echte influencers te maken hebt die aantoonbaar vaker succesvolle social content hebben geproduceerd en ook daadwerkelijk een groot bereik op social hebben.
4. Zorg voor een duidelijke briefing
Wat is belangrijk aan het product of de dienst? Op welke kanalen gaat de influencer inzetten? Aan welke doelstelling gaan ze bijdragen? Met welke hashtags? Wil jij vooraf hun content kunnen reviewen? Schrijf dit en meer uit in een duidelijke briefing, zodat de influencer weet wat er van hem of haar wordt verwacht en er duidelijke afspraken zijn. Waak er wel voor dat je niet te veel op details gaat zitten, creatieve vrijheid maakt een post alleen maar leuk én persoonlijk!
5. Deel een unieke code
Werk je met influencers, dan wil je goed kunnen meten wat het effect is van hun werk. Vraag ze daarom een unieke code te delen waarmee ze bijvoorbeeld korting geven, zoals we ook deden voor de influencer-marketingcampagne van KENSI. Op deze manier kun je goed meten hoe vaak de code wordt gebruikt en weet jij dus precies wat de influencer bijdraagt aan je doelstellingen en kpi’s. Idealiter gebruikt de influencer op Instagram een andere code dan op bijvoorbeeld TikTok, zodat je weet welk kanaal voor de meeste traffic zorgt.
6. Zet influencers meerdere keren in
Een influencer eenmalig inzetten is zonde. Pas als je iemand meerdere keren inzet, leert hij of zij het merk echt goed kennen en kun je ook het beste effect zien op de langere termijn. Het geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld kanalen en typen content te testen, en door te pakken op de manier die het meest succesvol is. Zoals alleen nog maar met een influencer op Instagram werken. Dat is vele malen effectiever dan van alles een beetje te doen op meerdere kanalen.
7. Repost influencer-content
Wil je alles uit de influencer-content halen, zorg dan dat deze niet alleen op het kanaal van de influencer blijft staan. Repost op je eigen kanaal en laat als merk iets van je horen onder de post van de influencer. Ben je heel blij met een post en is er budget? Vergeet dan ook zeker niet te adverteren voor nóg meer bereik. Uiteraard altijd in overleg met de influencer.
8. Laat influencers zelf producten uitkiezen
Als het mogelijk is, laat influencers op social media dan zelf kiezen waar ze over posten. Iets wat ze zelf kiezen, zal goed bij hen en hun volgers passen en zullen ze daarom met veel overtuiging delen op social. Met als gevolg: betere verkopen dan wanneer ze iets promoten dat ze is opgelegd.
9. Creëer (indien mogelijk) een speciaal influencer-moment
Als je de mogelijkheid hebt een influencer-event te creëren, doe dit dan vooral. Zo’n uniek moment waarvoor influencers worden uitgenodigd en waarbij ze in de watten worden gelegd, is heel waardevol. Je creëert zo een lanceringsmoment en dat je daar iets speciaals van maakt, wordt door de influencers gewaardeerd. Met als gevolg dat het je vaak veel meer content oplevert dan waar je om had gevraagd. Te beginnen bij de content van het event, uiteraard!
10. Laat influencers een heldere rapportage aanleveren
Natuurlijk, je kunt een goed of slecht gevoel hebben bij de resultaten van een influencer, maar je bent pas zeker van het effect als je een rapportage hebt gezien. Zorg er dan ook altijd voor dat deze wordt aangeleverd. Een heldere rapportage is essentieel om goed voor ogen te krijgen of er wel of niet goed wordt gepresteerd en of je dus verder wilt met een influencer op instagram bijvoorbeeld, of beter kunt stoppen.
Ook influencers inzetten? Let’s meet!
Wil jij dat influencer-marketing ook bijdraagt aan het succes van jouw merk? Met het inkopen van influencers ben je er niet, goede coördinatie is essentieel. Dat moge duidelijk zijn. Uiteraard helpen wij je hier graag bij. Neem contact op met Social Director Nicole om eens te sparren over alle mogelijkheden.