- Platform design
- Identity design
- UX design
DPG wilde dolgraag een eigen reclamesysteem ontwikkelen. Het team van DPG Media heeft ons gevraagd - om samen met hen en development partner Levi9 - de lijnen uit te zetten, prioriteiten te bepalen en het visual design en het user experience (UX) design te verzorgen.
Een vuist tegen Google en Facebook
DPG Media wil een vuist maken richting Google en Facebook. Hiervoor heeft DPG Media de handen ineen geslagen om zelf een nieuw reclamesysteem te ontwikkelen. Een reclamesysteem dat in eerste instantie gericht is op de kleinere adverteerders, maar uiteindelijk ook grootzakelijke adverteerders moet gaan bedienen. Het platform stelt adverteerders in staat om eenvoudig te adverteren bij de vertrouwde merken van DPG Media, als AD.nl, NU.nl, Tubantia.nl, ED.nl en Gelderlander.nl.
Pressure cooker sessies in Oekraïne
Met het projectteam van DPG Media zijn we afgereisd naar Levi9 in Oekraïne om daar in drie dagen tijd de roadmap, backlog en een gezamenlijke visie op het UX-design uit de grond te stampen. Ook hebben we ons gebogen over functionaliteiten en technische koppelingen.
Tweewekelijkse sprints
Hierna zijn we in tweewekelijkse sprints met het UX-design van de user stories en backlog items aan de slag gegaan. Steeds toewerkend naar een release die in de praktijk getest is met een gebruikersgroep. Inzichten uit deze tests waren dan ook weer input voor volgende sprints. Op deze manier hebben we constant de adverteerder en de gebruiker centraal weten te zetten. Al vroeg in het traject hebben we de designrichting opgezet, geïnspireerd op het Material Design systeem van Google. Hierdoor konden we al snel op interface niveau – high fidelity – te werk gaan en ontwikkelbare designs opleveren.
Het resultaat: een stevig fundament
We hebben het fundament neergezet voor een advertising platform dat moet gaan concurreren met Facebook en Google. DPG Direct is de eerste pijler, inmiddels hebben we laten zien wat we in huis hebben en werken we simultaan aan het UX-design van de tweede pijler: DPG Datastudio.