Elke 48 uur wordt er een kind geboren met een metabole ziekte. Dat zijn de harde feiten. Deze en andere (bikkelharde) feiten vormden de kern van de merkcampagne voor Metakids. Niet alleen hielpen we om de bekendheid rondom metabole ziekten te vergroten, maar met deze campagne wakkerden we ook discussies op social media aan.
Een onzichtbaar probleem
Het doel van Metakids is duidelijk: een wereld zonder metabole ziekten, zodat geen kind daar nog aan hoeft te overlijden. Maar veel mensen zijn onbekend met metabole ziekten, waardoor de rol van Metakids ook onbekend blijft. Dit daagde ons uit om tot de kern van de situatie te komen in het campagneconcept en met Metakids een goed gesprek te voeren over hun boodschap.
De harde waarheid tegenover hoop
Door de onwerkelijke feiten te benoemen maakten we de impact van metabole ziekten concreet. Het zijn keiharde waarheden, maar dit is wel een boodschap waarmee Metakids meteen je aandacht heeft. Daar tegenover staat hoop, want die is er. Met genoeg geld voor onderzoek verwachten artsen binnen 25 jaar voor alle metabole ziekten een behandeling te hebben. En dat was een belangrijk aspect om de doelgroep te overtuigen van het belang van Metakids.
Van aandacht naar discussie
De rode abri’s contrasteerden scherp met het straatbeeld en bleven niet onopgemerkt. Metakids werd uitgenodigd om tekst en uitleg te geven bij diverse tv-programma’s, maar ook op social media staken verschillende discussies de kop op: het is een pijnlijke waarheid, maar ook “o zo nodig”. Daarmee bereikten we veel meer dan de bekendheid waar Metakids naar op zoek was.